Aktualności O forum Projekty Galeria O Kenii Usługi Kontakt Wersja angielska Strona główna
 

 

 

Literatura Kenijska

Autorzy:


FRANCIS IMBUGA

Kenijski dramaturg, poeta i powieściopisarz, urodzony w 1947 roku, jest jednym z najbardziej utalentowanych scenarzystów tworzących dla radia, teatru i telewizji, jacy pojawili się w Kenii w ciągu ostatnich lat. W swoich pracach porusza tematykę politycznych i społecznych przemian, jakie przechodzi Kenia, komentując polityczne rozgrywki oraz związane z nimi problemy młodego, demokratycznego społeczeństwa. Pomimo niewątpliwego wyróżniania się na tle innych dramatów politycznych, jego twórczość pozostaje niemal nieznana poza krajami Afryki Wschodniej.

Jego główne publikacje to:
Shrine of Tears (1993), Aminata (1988), Betrayal in the City (1987), Man of Kafira (1984), The Burning of Rags (1980), The Successor (1979), Game of Silence (1977), The Married Bachelor (Sztuka, 1973), The Fourth Trial (Sztuka, 1972), Kagai and Her Brothers.

ˆdo góry

DAVID MAILLU

Kenijski powieściopisarz urodzony w 1939 roku. Jest bardzo ceniony za kreatywność w realizowaniu świata fikcji. Jego książki skierowane są do małych dzieci, mają je moralnie ukierunkowywać i wpajać cechy charakteru, przydatne w dorosłym życiu. Pisze w prostym języku angielskim, aby odbiorca nie miał problemów ze zrozumieniem. Jego przesłanie jest klarowne i tym samym bezbłędnie odczytane.

Jego najważniejsze publikacje to:
Kisalu and his fruit garden and other stories (1993), Journey into Tairyland (1992), The Lion and the Hare (1992), Broken Drum (1991), The Last Hunter (1991), My Dear Mariana: Kumya Ivu (1989), Our Kind of Polygamy (1988), Thorns of Life (1988), Untouchable (1987), The Ayah (1986), Benni Kamba 009 in The Equatorial Assignment (1980), Dear Monika (1975), After 4.30 (1974), Troubles (1974), My Dear Bottle (1973), Unfit for Human Consumption (1973), Chupa Mpenzi, The V.I.P.

ˆdo góry

MEJA MWANGI

Kenijski powieściopisarz Meja Mwangi urodził się w 1948 roku w Nanyuki, a studiował w Kenyatta College. Zanim całkowicie poświęcił się pisaniu pracował dla French Broadcasting Corporation jako technik dźwiękowiec oraz dla British Council jako visual aids officer. Dwukrotnie wygrał nagrodę Kenyatta, za Osiągnięcia w Literaturze, otrzymał także Nagrodę dla Pisarzy Afro - Azjatyckich oraz Nagrodę im. Adolfa Lotusa Grimmego.

Był pierwszym, który podjął się pisania o postkolonialnej rzeczywistości kenijskich miast.
Książka Kill Me Quick (1973) ukazuje ukryty świat brudnych uliczek i zniszczonej ludzkości, piętnuje nieustępliwą logikę myślenia, która sprowadza na ludzi taki właśnie los. Going Down River Road (1976) podejmuje temat kenijskiej klasy pracującej. The Cokroach Dance (1979) skupia się na slumsach, jako cytadeli ludzkiej degradacji oraz na dziwniej uległości, jaką ich mieszkańcy prezentują reszcie świata.

Inne powieści, Carcase for Hounds (1974) i Taste of Death (1975) są zadedykowane antykolonialnej walce Mau Mau. Mwangi kładzie duży nacisk na autentyczną, militarną historię Kenii. The Bushtrackers (1979) to thriller o kłusownictwie, w którym - zgodnie z obowiązującym wtedy nurtem w literaturze - tematy socjalne i dotyczące historii schodzą na drugi plan. Bread of Sorrow (1987) to kolejny thriller. Historia uczciwego i dobrego człowieka, który staje się kryminalistą to studium ludzkiej osobowości, zachowań i relacji. The Return of Shaka (1989) to mityczna opowieść o zbrojnym oporze, rozgrywająca się we współczesnej Afryce Południowej. Weapon of Hunger (1989), w której głównym bohaterem jest amerykańska gwiazda rocka, podejmująca działalność filantropijną, mówi o uldze, jaką takie wysiłki przynoszą dotkniętym głodem rejonom Afryki. W Striving for the Wind (1990), Mwangi raz jeszcze spogląda na swoją społeczność, tym razem koncentrując się na wsi.

ˆdo góry

GRACE EMILY OGOT

Grace Emily Ogot to Kenijka urodzona w 1930 roku, pisząca powieści i opowiadania. Wykształcenie zdobyła w N'iya Girls' School i Butere High School, po czym kształciła się na pielęgniarkę i opiekunkę. Ogot pracowała także dla BBC jako spikerka i twórca scenariuszy, zajmowała się rozwojem regionalnym kraju, pracowała jako specjalista PR, była członkiem parlamentu i Kenijskim przedstawicielem w ONZ-cie. Niektórzy krytycy uważają ją za najlepszego twórcę opowiadań w Afryce Wschodniej.

Opublikowała dwie powieśći: The Promised Land (1966) i The Island of Tears (1980); dwa zbiory opowiadań Land without Thunder (1968) i The Other Woman (1976); nowelę The Graduate (1980); spisała i opublikowała wiejskie opowieści i mity plemienia Luo, Miaha (1983). W swoich dziełach często odnosi się do własnego dzieciństwa i swojej pracy jako pielęgniarki oraz tradycyjnych opowieści ludowych, skąd czerpie wątki i bohaterów. Część z jej prac można określić jako interesujące, lecz nie zawsze udane połączenie afrykańskiej scenerii z dużą dawką makabrycznego wręcz okrucieństwa.

The Promised Land, z pozoru melodramatyczna opowieść o plemiennych nienawiściach, jest znacznie bardziej skomplikowana. Młody farmer i jego żona, którzy wyemigrowali z Kenii do Tanzanii osobiście doświadczają zazdrości i materializmu. Można tam dostrzec wyraźny model idealnej afrykańskiej żony, wprowadzony przez Ogot: jest posłuszna i oddana mężowi w każdej kwestii, skoncentrowana na rodzinie i społeczności, w której żyje, a nie na kwestiach materialnych. The White Veil ze zbioru Land Without Thunder można nazwać reprezentatywnym, by przedstawić styl pisarki. Wszystkie opowiadania Grace Emily Ogot, z obu zbiorów czerpią motywy z kenijskiej wiejskiej i miejskiej rzeczywistości.

ˆdo góry

NGOUGI WA THIONG'O

Urodzony w 1938 roku Ngougi wa Thiong'o jest znanym i szanowanym powieściopisarzem. Szeroko opisuje on kulturę i zwyczaje kenijskich społeczności. Część z jego dzieł dotyczy historii, a część wydarzeń współczesnych. W jego książkach można przeczytać o okresie kolonialnym i o tym, jak kenijczycy naprawdę wywalczyli niepodległość. Ukazują one koleje losu i cierpienia kenijskich bojowników o wolność.

Do największych osiągnięć Ngugi wa Thiong'o należą:

  • Nagroda "Distinguished Africanist" - Nowojorskie Stowarzyszenie Studiów Afrykańskich (1996)
  • Nagroda Fonlona - Nicholsa (1996)
  • Nagroda Gwendolyn Brooks Center Contributor za Znaczące Osiągnięcia w Czarnej Literaturze (1994)
  • Nagroda Paula Robesona za Artystyczną Doskonałość, Świadomość Polityczną i Prawość (1992)
  • Nagroda Noma Chidren's Book (1983)

Znane publikacje Ngugi we Thiong'o to:

Penpoints, Gunpoints, and Dreams: Towards a Critical Theory of the Arts and the State in Africa (1998), Moving the Centre: The Struggle for Cultural Freedom (1993), Decolonising the Mind: The Politics of Language in African Literature (1986), Matigari ma Njuruungi (1986), Matigari (1989), Barrel of a Pen: Resistance to Repression in Neo-colonial Kenya (1983), Detained: A Writer's Prison Diary, Autobiografia (1981), Cautaani Mutharaba-Imi (1980), Devil on the Cross (1982), Ngaahika Ndeenda: Ithaako Ria Ngerekano (1980), I Will Marry When I Want (1982), Petals of Blood [Novel, Heinemann (1977), The Trial of Dedan Kimathi (1977), Homecoming: Essays on African and Caribbean Literature, Culture and Politics (1972), The Black Hermit (1968), A Grain of Wheat (1967), The River Between (1965), Weep Not Child (1964)

ˆdo góry

Źródła:
http://people.africadatabase.org